tirsdag 10. november 2015

Om mål og BMI

Basert på nåværende vektnedgang, så burde jeg nå de magiske tosifrede i begynnelsen/midten av desember. Det har lenge vært et mål i seg selv, å kunne måle vekten med to siffer og ikke tre. Men hva blir målet etter det?

BMI er jo noe man stadig får beskjed om at man ikke skal henge seg så mye oppi. Samtidig er det et ubestridelig faktum at det ER forskjell på noen med BMI på 40 og noen på 20. Og det er svært sannsynlig at personen med BMI på 40 er overvektig. Joda, muskler veier mer enn fett og alt det der, men med mindre du er toppidrettsutøver... Så er du sannsynligvis tjukk dersom du har en BMI på 40. Du kan også være sterk, og du kan ha god kondis og masse annet bra. Men du er sannsynligvis tjukk.

Det er også et faktum at helsevesenet bruker BMI som inntaks- og eksklusjonskriterier, så uansett hvor upresist system det er så må man forholde seg til det. For eksempel fikk jeg ikke bistand fra spesialisthelsetjenesten, altså Senter for sykelig overvekt, da jeg veide 111kg. Henvisningen fra fastlegen ble avvist. Hadde jeg veid 114, så hadde de tatt meg inn. Det er rimelig absurd at tre kilo skal ha så mye å si, men samtidig skjønner jeg at de må forholde seg til objektive kriterier.

Nå regner jeg like gjerne ut BMI-kategoriene, fordi det er kjekt å ha de skrevet ned et sted. For ordens skyld, så er jeg ca 168cm høy:
BMI 40-35 (alvorlig fedme): 99kg-113kg
BMI 34-30 (fedme): 98kg-85kg
BMI 29-25 (overvekt): 84kg-71kg
BMI 24-20 (normalvekt): 70kg-57kg

Min BMI har krøpet nedover, fra å vake rundt 40, til å nå være på omtrent 36,5. For å være såkalt normalvektig, må jeg veie max 70 kilo. Dette fremstår som et helt urealistisk mål, i hvertfall på denne siden av 2020. Jeg vet ikke om jeg egentlig har lyst til å noen sinne veie så lite, jeg liker formene mine.

Det mest kortsiktige målet er jo å komme seg ned i tosifret vekt, og på 98 kilo så skifter jeg BMI-kategori. Da er jeg bare i "fedme"-kategorien, og det ser jeg frem til. Et litt mer langsiktig, men fremdeles oppnåelig mål, blir å komme meg ned i kategorien "overvektig". Da må jeg veie 84 kilo, som jeg tenker er mulig å få til, sånn på sikt.

Nå skal jeg være ambisiøs og gi meg selv en skikkelig fremdriftsplan:

  • Innen 15. desember (altså om fem uker) skal jeg i det minste ha tosifret vekt. Ideelt sett skal jeg være på ca 98kg, men jeg bør ikke veie noe mindre. Det er ikke sunt å gå ned mer enn en kilo i uka.
  • Innen 19. januar (altså om ti uker) skal jeg i det minste veie 98kg, men ideelt sett være på ca 93 kilo. Siden det er jul og nyttår innimellom der, så er jeg ærlig talt fornøyd med alt som er tosifret.
  • Innen 23. februar (altså om femten uker) skal jeg veie 93kilo eller mindre. 

Ja, det er hårete mål. Ti kilo på ti-femten uker, betyr en jevn nedgang på 0,75-1kg per uke. Det er tøft, men det er innenfor det som er akseptabelt. Jeg bør ikke gå ned raskere enn dette, men jeg tror jeg kan klare dette.

Spørsmålet er om jeg klarer det alene. Frisklivsresepten min går ut om halvannen uke, og da skal jeg tilbake i full jobb. Jeg har lyst til å prøve, jeg er lei av å være gradert sykemeldt. Samtidig er det skummelt å skulle stå på egne bein igjen. Vi får se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)