torsdag 5. november 2015

Bakvendtland del 2: Ankomst

NB! Dette innlegget er en del av en føljetong. Du finner del 1 her, del 2 her og del 3 her. Jeg vil også legge til at jeg er klar over at det heter kilokalorier. Jeg gidder bare ikke å skrive det, når man i dagligtalen bruker kalorier som et synonym.



Ingen kan telle kalorier for alltid, og jeg hadde ikke telt på tre-fire uker. Jeg har en rimelig god ide om hva som er sunt og ikke, og kikket på middagsmaten for å se at jeg ikke fikk i meg så mye mer enn 700-800 kalorier til middag. Bortsett fra det talte jeg ikke.

Til timen min på Frisklivssentralen i dag, skulle jeg skrive opp alt jeg spiser, når jeg spiser det, i tre dager. Dette har jeg gjort tidligere, og det har vært nyttig for å bevisstgjøre meg på måltidsrytme. Etter forrige gang jeg gjorde dette, så fikk jeg tips om å spise mer ordentlig mat ¨på kvelden. Da ville jeg kanskje ikke ha like lyst på sjokolade.

Denne teknikken har jeg forsøkt i noen uker nå. Resultatet er at jeg spiser mye, mye mer mat på kvelden. Hver gang jeg har hatt lyst på noe, så har jeg spist noe. Men jeg spiser mat, ikke godteri. Dette betyr at jeg kan spise ett knekkebrød i timen, i opp mot fire timer, i tillegg til to-tre frukt eller lignende. Det oppleves som at jeg ikke gjør annet enn å spise. Til gjengjeld har jeg nesten ikke spist sjokolade de siste par ukene, og jeg har heller ikke følt meg sulten på kveldstid.

Jeg hadde jo bokført alt jeg hadde spist i tre dager, og satt i går kveld og så gjennom notatene mine. Da innså jeg at jeg hadde spist ganske lite kalorier, og begynte å regne på det for moroskyld. Resultatene overrasket meg veldig.

På mandag spiste jeg rundt 1250 kalorier. På tirsdag spiste jeg ca 1350 kalorier. I går lå jeg an til å ende på omtrent det samme som tirsdagen, men da jeg oppdaget dette så lagde jeg meg en større kveldsmat. Likevel endte jeg på rundt 1580 kalorier. Dette er alt for lite.Jeg tror ikke at jeg alle dager har et like lavt kalori-inntak, men jeg følte heller ikke at disse dagene var spesielle på noe vis. Jeg følte meg ikke spesielt sunn, og jeg følte i hvertfall ikke at jeg var på noen slankekur. Jeg satt hjemme på kvelden og så på tv. Jeg hadde godteri i kjøleskapet (som jeg ikke spiste). Jeg spiste meg mett til middag. Jeg spiste til og med mindre grønnsaker enn anbefalt, og kan absolutt finne andre ting ved kostholdet mitt som heller ikke var ideelt. Men likevel: Et snitt på 1400 kalorier over tre dager er alt for lite.

Tantita-vekten har sagt at kroppen min forbrenner ca 1650 kalorier når jeg ligger helt stille. Alt under dette vil kunne sette kroppen min i sult-modus, og gjør det blant annet vanskeligere å bygge muskelmasse. Det vil også føre til et for raskt vekttap, som igjen vil gjøre det vanskelig å opprettholde en lavere vekt over tid.

Jeg er altså i den bisarre situasjonen at jeg spiser for lite kalorier. Jeg må LEGGE TIL kalorier i mitt daglige matinntak. Det føles fryktelig merkelig. Velkommen til bakvendtland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)