mandag 18. januar 2016

Enklere, sunnere hverdag

Vekten går sakte, saaaakte nedover igjen. Er ikke under 100 igjen enda, men er neeesten der. 

Det er vanskelig å ta gode valg hver dag, spesielt syns jeg middagene er vanskelige. De er ikke automatiserte enda, så hvert eneste valg krever innsats og viljestyrke. Det er også vanskelig for mannen min, som også kan slite med motivasjonen av og til. Da blir det mer kaloririke ting (gjerne med ost) og mindre grønnsaker enn det burde være. Jeg har sertifikat og bil, så det er nesten alltid jeg som handler middagsmaten. Skal vi spise sunt, er det altså 90% opp til meg. Det er vanskelig.

Vi har forsøkt å lage oss ukesmenyer og i større grad planlegge innkjøp, men klarer ikke å opprettholde slike planer i mer enn noen uker av gangen. Vi har derfor bestemt oss for å i stedet prøve ut en Matkasse. Dette er både for å få opp andelen grønnsaker og fisk, men også for å få ned størrelsen på porsjonene. Det vil også forhåpnetligvis gjøre at vi får smake på ting vi ellers ikke ville laget, og får en større variasjon i middagene våre.

Vi valgte en duo-meny (altså for to personer) for 3 dager per uke fra Godt levert. Jeg er imponert over hvor fleksibelt system de har. Ingen bindingstid, og man kan helt enkelt velge bort uker man ikke kommer til å være hjemme eller av andre grunner ikke ønsker kassen. Man kan også enkelt bytte mellom ulike menyer og ulike størrelser på kassene. 

Vi valgte barnemenyen den første uka, fordi maten i denne menyen fristet mest. Neste uke skal vi prøve Express-menyen, fordi den så best ut. Som sagt, veldig fleksibelt.

Den første leveransen kom i går (se bildet), og i dag spiste vi den første middagen. Laks med grønnsaker og stuede poteter. Helt grei porsjonsstørrelser (jeg ble absolutt mett, men mannen min ble ikke stappmett), stor andel grønnsaker og god kvalitet på råvarene. Enkle oppskrifter og instruksjoner, og måltidet gikk overraskende raskt å lage. 

I tillegg har jeg for første gang prøvd ut Kolonial.no. Dette er en matbutikk som bare finnes på nettet. Du bestiller og betaler kvelden før, maten pakkes for deg og kjøres til et pick-up-point. Det finnes mange pick-up-points i Oslo-området, og frakten dit koster ingenting. Du kan også få varene kjørt rett hjem, for mellom 50 og 100kr (avhengig av hvor du bor og tiden på døgnet). Prisene på Kolonial.no er ikke noe verre enn f.eks. hos Meny, men de er litt dyrere enn lavpriskjedene som Kiwi. Jeg syns de har et godt nok utvalg for mine behov, og de utvider stadig sortementet sitt. 

Dersom du går inn her og registrerer deg, så får du et gavekort på 200kr å handle for. Jeg får også en rabatt på mitt neste kjøp.

Jeg kommer nok ikke til å bruke Kolonial hver dag, for det er enkelt for meg å stikke innom matbutikken på vei fra jobb. Men dager jeg vet jeg har veldig dårlig tid, så kan det være kjekt. Det gjør at jeg blir mer fleksibel i hverdagen, og det er positivt. Handling på kveldstid i ro og fred, vil også minske antallet impulskjøp og usunne valg gjort på tom mage. Så kanskje ender jeg opp med å spare på det like vel, både økonomisk og på vekten. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)