onsdag 22. august 2012

Første treningsøkt

Jeg meldte meg inn på Elixia på mandag, og hadde min første treningsøkt i går. Fordi jeg ikke hadde særlig god tid, ble jeg ikke med på noen gruppetimer. I stedet gikk jeg og så meg rundt, og endte til sist opp på tredemøllen. Jeg er slettes ikke i form til å jogge enda, så jeg gikk. Men jeg gikk fort, det må jeg få skryte på meg. Jeg bestemte meg tidlig for at enhver hastighetsinstilling under 5 var for pyser, så jeg holdt meg stort sett mellom 5 og 5,5 når jeg gikk. Fire-fem ganger i løpet av dagens økt prøvde jeg meg også på å jogge. Det klarte jeg i bare rundt 20 sekunder av gangen (på instillinger mellom 7 og 7,5), men det er 20 sekunder mer enn jeg noen sinne har gjort tidligere. Så det må jo være bedre enn ingenting.

Jeg var veldig, veldig bevisst på astmaen min. Jeg vet nemlig at jeg KAN spurte til bussen, om jeg må. Men da sitter jeg også med veldig vondt i brystet i en halvtime etterpå, mens pulsen raser og jeg gisper etter luft. Og jeg får nedsatt lungekapasitet og verking i brystet i en halv dag, minst. Det er sjelden jeg får faktiske anfall, men jeg liker ikke slike lunge-relaterte smerter heller. Så jeg pushet meg så hardt jeg trodde jeg kunne, uten å få astma-relaterte problemer.

Så hardt jeg kunne var, etter min standard, ganske hardt (ikke le!). Jeg hadde to økter på tredemøllen, den første økta gikk/småjogget jeg 1,5km og den andre ble det bare 1,27km. Den første økta tror jeg var på 15-20min, men er ikke sikker. Den andre økta var på nøyaktig et kvarter. På den andre økta hadde jeg også pulsmåler på håndtaket forran meg, som jeg grep tak i av og til. Jeg hadde aldri puls under 140, vanligvis lå den rundt 145. Når jeg jogget klarte jeg å få den opp til 158, som jeg målte. Det er sikkert ikke i nærheten makspuls, men jeg er temmelig fornøyd likevel, jeg. Svetten randt, i hvertfall, og jeg var veldig glad for både håndkleet mitt og vannflasken.

Mellom de to øktene var jeg en tur på... Tja, gudene vet hva det heter. Elipsemaskin? Man går i hvertfall i ovale sirkler, med beina på plater, mens man holder i håndtak som går frem og tilbake. Det ser enkelt ut når andre gjør det, jeg syns det var ganske vanskelig å få en god rytme på dem. Mulig det er noe jeg ikke har skjønt. Eksperimenterer mer med dem en annen dag.

Etterpå forsøkte jeg å strekke ut litt, uten at jeg vet om det hjalp så mye. I dag er jeg små-støl, men ikke så ille at jeg ikke klarer å bevege meg.

5 kommentarer:

  1. Heia deg! Til neste år har du blitt en lean, mean running machine. Du er dødstøff!

    SvarSlett
  2. Jeg tviler sterkt på så store endringer, men hyggelig at du har troen. :)

    SvarSlett
  3. Hei på deg!

    Siden Vero har sladret om bloggen din så måtte jeg jo innom å se.

    Og du sier du "bare gikk rundt og så meg rundt" og "ikke hadde så godt tid", men likevel fikk du snekket inn en treningsøkt på i allefall 40 minutter! Det er da jammen ikke bare-bare det altså!

    Lykke til og stå på! :-D

    Hilsen Hanne

    SvarSlett
  4. Hei Hanne

    Håper du følger bloggen til Vero også? Den er kul: svetteperler.blogspot.com

    Jeg hadde tid til å trene, men ikke tid til å vente en halvtime-trekvarter på at en egnet gruppetime skulle begynne. Måtte dra derfra senest syv, nemlig. Men joda, fikk trent en del. Ble nok ikke mer enn 25-30min-ish, som også inkluderte litt kåling med tredemøllen før jeg skjønte hvordan den virket. Men joda, jeg er fornøyd med det. :)

    SvarSlett
  5. Jeg følger Vero ivrig, og er helt enig, bloggen hennes er kul (og hun er sprek). Og det har denne bloggen også masse potensiale til å bli syns jeg, du er minst like kul og snart like sprek, det er jeg sikker på! :-)

    Heia spreke-Ingvild!

    SvarSlett

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)