tirsdag 27. desember 2016

Fra vettet?

Som jeg skrev om tidligere i år, så er jeg og mannen min ufrivillig barnløse. Vi har forsøkt å få barn i nesten to år nå, uten å lykkes. Ønsket om å få barn har til tider vært så sterkt at det føltes som at jeg skulle gå fra vettet. Som om den rasjonelle hjernen min har blitt "kuppet" av en mye mer primitivt behov. En merkelig opplevelse.

Da vi hadde prøvd i syv-åtte måneder, ble jeg henvist til gynekolog. Jeg kom inn dit på høsten 2015, vi ble begge utredet (uten at de fant noe), og fikk prøve ut noen medisiner. Når det ikke hjalp, ble jeg sommeren 2016 henvist (og så re-henvist) til Oslo Universitetssykehus. Vi kom inn dit i oktober i år, og etter mer utredninger ble vi satt på venteliste på IVF-behandling ("prøverør" som det også kalles) hos Ullevål sykehus.

Tiden på venteliste er nå over, og jeg kom i gang med den forberedende behandlingen tidligere i desember. Det har vært en så utrolig lang prosess at det har føltes ganske uvirkelig. Fjernt, liksom. Så selv om den forberedende behandlingen har vært i gang noen uker, så har jeg ikke helt klart å tro på det. Ingenting annet vi har gjort de siste par årene har jo fungert.

Det føles ikke så fjernt lengre nå. For i dag var jeg på kontroll ved Ullevål, som konkludert at den forberedende behandlingen har hatt ønsket effekt. I morgen starter jeg med å sette sprøyter på meg selv (*grøsse*), og om litt over en uke skal jeg ha en ny kontroll. Hvis alt da ser bra ut, blir det egguthenting uken etter, og hvis alt klaffer kan jeg altså være gravid i slutten av januar.

Klart, ikke alle prøverørsforsøk resulterer i graviditet, og ikke alle graviditeter resulterer i barn. Det er svært vanlig med spontanabort tidlig i svangerskapet. Prognosene er altså langt fra sikre. Men det er MULIG at vi får et barn i september 2017.

Det som var så fjernt og uvirkelig har plutselig blitt så mye mer konkret. Jeg føler at jeg går rundt i en tåke, klarer ikke å tenke på så mye annet. Kjennes ut som jeg har gått litt fra vettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)