torsdag 20. oktober 2016

Bra nok! (og noen tilbakeblikk)

To dager før timen på Riksen, så lå jeg fremdeles over en kilo over målet.

Så da kuttet jeg ned enda mer av både mat og drikke, med det resultat at jeg ble syyyykt svimmel. Kjentes ut som om hodet var fullt av bommull, og at bakken sviktet litt når jeg gikk. Som om jeg gikk på skyer eller på en trampoline. Så ble det verre, til det punkt at jeg satt helt I ro og det svimlet for meg. Jeg lover at det var rimelig guffent.

Det er ikke en sunn måte å gå ned i vekt på, og ikke noe jeg vil anbefale for noen. Men det fungerte. Jeg kom meg ned til 95,4kg. Fremdeles ikke 95,0, men jeg håpet at det skulle være bra nok.

Og det var det.

Jeg blir henvist til IVF-behandling på Ullevål. Det forventes at jeg hører fra dem rett før eller rett etter jul.

Rett etter timen gikk jeg og spiste mat. Ordentlig mat, med fett og salt og tomme karbohydrater. Det var ikke egentlig så veldig godt... Men det var verdt det. Da jeg begynte å spise og drikke normalt igjen, så spratt selvsagt vekta rett opp igjen. Så nå veier jeg 96,1 kg.

Jeg bør fortsette å gå ned i vekt, fordi jeg har bedre sjanser for suksesfulle IVF-forsøk dersom jeg har BMI på f.eks. 28, i stedet for 33. Og BMI på over 30 regnes som et rissikosvangerskap. Så derfor har jeg strammet inn matinntaket igjen. Jeg sikter på et kalori-inntak på omtrent 1800 kcal per døgn, men teller ikke så veldig nøye akkurat nå. Jeg blir veldig lei av å telle kalorier når jeg har gjort det i noen uker, så jeg trenger en pause fra det.

Det kortsiktige målet er å komme meg ned (igjen) til 95kg, og bli der. Og så komme meg under 93kg, slik at jeg også har en BMI på 33 dersom jeg måles til 168cm høy.

På lang sikt har jeg et litt hårete mål: BMI på under 30. For en høyde på 169 (jeg er vel mellom 169 og 168cm høy), så betyr det en vekt på 85kg. Det betyr ti kilo til, det. Ti kilo!

Ti kilo til høres ut som sykt mye, men om jeg ser bakover så er det kanskje ikke så uoppnåelig på sikt...
Våren 2015 veide jeg 110kg, og i september 2015 var jeg fremdeles på 106.
Rundt jul 2015 vaket jeg rundt 100kg.
Så gikk jeg et par kilo opp igjen våren 2016, før jeg begynte å jobbe med vekta igjen i slutten av juli 2016. Da veide jeg 102kg og 14. juli 2016 fikk jeg brevet med avvisningen fra Rikshospitalet.
I august ble jeg re-henvist, og 7. september fikk jeg brev med time. Da la jeg inn et helt annet gir, og på ca 7 uker gikk jeg ned til 96kg!

Så jeg har gått ned 14kg kilo på et og et halvt år, og i all hovedsak klart å holde vekta av. Og de siste par månedene alene har jeg gått ned seks-syv kilo! Om jeg klarer å komme meg ned til 95 (eller til og med til 93) og holde meg der, så burde jeg være sykt fornøyd med det. Så får videre vektnedgang kommer når det kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)