torsdag 28. januar 2016

Reddet av gode vaner

Jeg er inne i en dårlig periode nå, og det gjør det ekstra vanskelig å fokusere på vekt og trening og sånt. Jeg må være ærlig: Jeg har ikke trent i 2016. Jeg kommer ikke til å trene denne uka heller, til det er jeg alt for utkjørt. Jeg vet at trening er bra når man er psykisk syk, men det er en ting å vite det og noe annet å gjøre det. Akkurat nå klarer jeg ikke det. Faktisk vil jeg si at det er greit om jeg ikke trener neste uke heller, men at om jeg får det til så er det en bonus.

Jeg var en ny runde på Tanita-vekta i dag. Til tross for pyskisk sykdom og ingen trening, så var ikke resultatet så ille: 100,2kg. På vekten hjemme har jeg faktisk sett de magiske tosiffrede 99,9kg. Første gang 22. januar. Men vanligvis ligger jeg rundt en halvkilo over.


Som denne grafen viser (trykk på den for å få den større), så fortsetter jeg altså å gå ned i vekt, og det er primært fett jeg mister. Jeg sliter veldig med å holde meg unna skjokolade og sånt for tiden, og jeg tror de gode vanene mine redder meg. Jeg spiser ofte en del grønnsaker til middag, jeg spiser rimelig kallorifattig lunsj, og jeg prøver å spise mat heller enn godteri. Jeg spiser en del godteri også, joda. Men jeg har likevel ikke gått opp i vekt. Og der tror jeg de gode vanene, og de stadig mer automatiserte valgene jeg gjør av mellommåltider og middag, er redningen. 

Jeg prøver å bli flinkere til å se det positive, og rose megselv for det jeg gjør bra, i stedet for å bli skuffet og irritert på meg selv for alt det jeg ikke får til. Med en vinterdepresjon i veien, så ser jeg det som usannsynlig at jeg vil klare å nå målet om 93kg og dermed en BMI på 32,5, innen 20. mars. Om jeg fortsetter i dagens tempo, med en kilo på tre uker så vil det ta meg 21 uker å miste 7 kilo. Da vil jeg være nede i 93kg innen midten av juni, i tide for sommerens store nerde-arrangement Arcon

Jeg håper for all del at jeg klarer å gå ned raskere enn det, men dersom jeg klarer en slik rimelig stabil nedgang uten å gå noe særlig opp igjen, så er ikke det så ille det heller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)