lørdag 9. januar 2016

Planer for 2016

Jeg satt meg noen mål for en tid tilbake. Tanken var at jeg skulle være på 98kg innen 19. januar, og 93kg innen 23. februar. Med tanke på at jeg gikk opp i vekt i jula, og ikke har trent på nesten to måneder, så er dette vanskeligere enn det burde vært. Jeg burde nemlig vært under 100kg nå, og det er jeg ikke.

Jeg var på Tanita-vekta igjen i går, for første gang siden begynnelsen av desember. Den gang veide jeg 101,5 og nå ble jeg målt til 101,3. Å gå ned over tre kilo på ti dager, er ikke sunt og heller ikke oppnåelig. Å gå ned åtte kilo på seks uker er heller ikke noe jeg anser som oppnåelig, selv om det i teorien er mulig.

Ved å ta disse grepene nå, anerkjenne at målene trolig ikke er oppnåelige og heller justere dem, så slipper jeg store skuffelser. Joda, det er et nederlag å måtte justere målene også, men ikke like mye som dersom jeg stakk hodet i sanden, fremdeles jobbet mot de umulige målene og ble kjempeskuffet og sint på meg selv for å ikke klare det. Målene skal altså justeres.

Jeg fikk beskjed rett før jul at jeg har fått time til operasjon av mandlene 19. februar. Jeg gleder meg til å bli kvitt dem, fordi jeg håper det vil gjøre meg sjeldnere forkjølet. Så får det heller være vondt en stund. De vil ikke operere meg dersom jeg er syk, så den minste forkjølelse vil gjøre at operasjonen må utsettes. Med min flaks, og min helse, så gir jeg megselv 50/50 odds for at operasjonen 19. februar blir noe av.

Sår hals er en effektiv, om enn ikke ideell, slankekur. Jeg vil derfor sette meg mål om å nå de magiske 93kilo (altså BMI på 33) innen 20. mars 2016. Dette er 800g vektnedgang per uke, som er vesentlig mer enn jeg har klart i 2015, men med spisevansker i to uker burde være mulig.

Deretter har jeg som mål å forbli stabil på denne vekten i minst en måned, gjerne to. Altså at jeg per 15. mai fremdeles ikke skal veie noe mer enn 93kg. Om jeg veier mindre så er det greit, men hovedsaken denne våren blir å stabilisere vekten.

Mål for senere i 2016 må komme etter hvert. Jeg ønsker ikke å sette meg mål som er for uoppnåelige eller ligger for langt frem i tid. Jeg ønsker ikke å skuffe meg selv mer enn jeg må.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)