lørdag 9. januar 2016

Oppsummering av 2015

"Nytt år, nye muligheter", sies det. Da er det naturlig å tenke gjennom året som har gått, og se fremover mot året som kommer.

Jeg har slitt med overvekt hele mitt voksne liv, og har hatt denne bloggen siden 2012. Det startet som en ren treningsblogg, og jeg blogget spesielt mye i 2012/2013. Jeg forsøkte å gjøre som min venninne, og lage ett blogginnlegg per treningsøkt. Men så sluttet jeg å trene, igjen og igjen. Nedtur etter nedtur. Og vekta forble der den var, eller krøp opp. 

I 2014 hadde jeg fire innlegg. Jeg trente litt, i perioder. Men mesteparten av tiden trente jeg ikke. 

I 2015 er det ingen blogginnlegg før august, men innsatsen min begynte tidligere den sommeren med å forsøke å spise sunnere. Igjen. Vinteren 2014 og våren 2015 var jeg oppe i både 112kg og 115kg, noe jeg skammet meg så mye over at jeg ikke har dokumentert eller skrevet det ned noe sted. Jeg trøstet meg med at jeg på det meste har veid meg til 119,5kg, og at jeg sannsynligvis har vært enda tyngre i perioder jeg ikke veide meg. Men herre min hatt! Det er hvor mange år siden nå? Seks år? Syv? Lenge i hvertfall. Jeg kan ikke alltid bruke det som en krykke eller en unnskyldning.

Så sommeren 2015 forsøkte jeg å spise sunnere, mindre godteri og mindre porsjoner. Med det resultat at jeg 25.06.15 veide 110kg. Jeg klarte å fortsette å ta (i hovedsak) riktige valg de neste par månedene, også, og gikk litt mer ned til 107kg. I midten av august startet jeg ved Frisklivssentralen, og det var bistanden der som gjorde at jeg klarte å fortsette med de gode kostholdsvanene. Det er også bistanden derfra som gjorde at jeg klarte å bli kvitt den stygge avhengigheten jeg har hatt til skjokolade.

Jeg var deltidssykemeldt fra august til november, for å kunne jobbe med helsen min. Sykemeldingen baserte seg på overvekt, muskelsmerter og slitenhet. De første to månedene jobbet jeg 60%, den siste måneden jobbet jeg 80%. Med 1-2 fridager per uke, så ble mye tid tilbragt på Frisklivssentralen. Jeg deltok på gruppeundervisning, treningstimer i gruppe, trente på egenhånd både kondisjon og styrke, og fikk veiledning fra de fantastisk flinke ansatte der. Veiledningen handlet både om trening og om kosthold, men det viktigste for meg var å bli sett

I midten av november gikk jeg tilbake til full jobb, men frisklivsresepten min ble forlenget. Jeg kunne ikke lenger komme dit på dagtid i hverdagene, men jeg kunne komme på ettermiddagene for veiledning. Det føltes trygt og fremdeles ha støtte. 

I november satt jeg meg noen ganske hårete mål og en konkret fremdrifts plan for veien fremover. På grunn av sykdom og andre uforutsette hendelser, så har jeg ikke helt klart å nå disse målene enda. Riktig nok var jeg på tosiffret vekt før jul, men jeg gikk opp igjen i løpet av jula. 

Denne bloggen startet med å skulle handle om trening, og jeg blogget ved hver treningsøkt. I 2015 har jeg ikke blogget hver gang jeg har trent. I stedet har jeg blogget når jeg har hatt noe på hjertet, enten fordi jeg opplever noe nytt eller fordi jeg er usikker og trenger å skrive for å håndtere tankene mine. Jeg har hatt både gode og mindre gode opplevelser. Jeg liker denne måten å blogge på. Det føles mindre kunstig og mindre som en plikt.

I 2015 har bloggen også hatt en dreining, fra trening til vekt. Dette har ikke vært med vilje, men jeg syns ikke det er noe problem. Vekten min har ikke vært interessant å skrive om tidligere, fordi den har stått på stedet hvil. Den har vært noe jeg skammet meg over, og som har gjort at jeg har følt meg motløs og trist.

2015 var året da mine følelser rundt min egen vekt begynte å endre seg. Jeg oppdaget at det ER mulig å gå ned i vekt, og å holde vekten av. Jeg føler meg ikke lenger like motløs eller like trist, og da er det både enklere og morsommere å blogge om det. Jeg fikk også virkelig føle på kroppen at det eneste som virkelig kan gjøre noe med vekten er kostholdet. Trening er sunt for kroppen, og for psyken, men trening alene gjør lite for at jeg faktisk skal gå ned i vekt. Jeg burde trene jevnlig, men at jeg ikke har trent noe særlig de siste par månedene stresser meg ikke så mye som det sikkert ville gjort for et par år siden. Det er ikke treningen som vil gjøre at jeg går ned i vekt, det er kostholdet.

I løpet av 2015 gikk jeg ned omtrent ni kilo på et halvt år (fra 110 i juni til ca 101 ved slutten av året). Det er omtrent 1,5kg per måned, eller 375g per uke. Det kunne vært raskere, men jeg er fornøyd. Så får det heller være at det går opp og ned med hvor mye jeg får trent. Man kan ikke klare alt på en gang.

2 kommentarer:

  1. Synes du har vært utrolig flink, jeg, og er kjempeimponert! Heier på deg videre! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. :) Starten på 2016 har ikke vært like bra, vekta har stått i ro i et par uker. Håper det tar seg opp.

      Slett