torsdag 3. desember 2015

Tilbake til utgangspunktet

Jeg har vært syk (søkk forkjølet) i snart to uker. Hadde heldigvis bare feber i et par dager, men det har likevel gått hardt utover energinivået og mulighetene til å trene. Selv om jeg ikke orket å trene i dag, så var jeg innom Frisklivssentralen og gikk på Tanita-vekta. Resultatet er positivt, men jeg går ikke ned fullt så fort som jeg skulle ønske. Jeg er nå på 101,5kg og det er to uker igjen til jeg som et minimum burde være under 100. Det er mulig, men lite sannsynlig, at jeg klarer å nå dit. Ideelt skulle jeg vært på 98, men det kan jeg i hvertfall ikke se for meg at skjer.

Mer interessant er det å se på en grafisk fremstilling av fettmasse og muskelmasse de siste to månedene. Den første Tanita-målingen er fra 23. september, den nyeste er fra i dag. Det røde er fettmasse, det blå er væske, det grønne er fett-fri masse (altså muskler, bein og alt som ikke er fett eller vann).


Legg merke til to ting:
For det første så er fettmasse på vei ned, og kommer snart til å krysse muskelmasse. Det er bra, det er riktig utvikling.

For det andre, så har jeg nøyaktig like mye muskelmasse nå som da jeg startet å veie meg i september. Den har gått litt opp og ned, men over tid har den vært stabil. Det er MEGET bra, fordi det betyr at forbrenningen min holdes oppe selv om jeg går ned i vekt. Jeg har utelukkende mistet fett de siste to og en halv månedene, og ser man på vektnedgangen så stemmer mengden fett jeg har gått ned over ens med mengden kilo jeg har gått ned.

Jeg syns dette er en spennende utvikling, og ikke noe jeg hadde vært bevisst på om det ikke var for Tanita-vekten. Jeg vet hvor viktig det er å beholde muskelmasse, og syns dette er svært oppmuntrende å følge med på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)