torsdag 5. november 2015

Bakvendtland del 3: Å bo i et annet land

NB! Dette innlegget er en del av en føljetong. Du finner del 1 her, del 2 her og del 3 her. Jeg vil også legge til at jeg er klar over at det heter kilokalorier. Jeg gidder bare ikke å skrive det, når man i dagligtalen bruker kalorier som et synonym.



I veiledningstimen på Frisklivssentralen i dag tok jeg opp problemstillingen: Jeg får i meg for lite kalorier per dag, men har ikke lyst til å gå tilbake til de dårlige vanene mine. Hva burde jeg gjøre nå? Jeg var ærlig og sa at dette oppleves som veldig nytt, og faktisk litt skremmende. I ti år har jeg forsøkt å redusere kalori-inntaket mitt. Det oppleves veldig merkelig å plutselig være i motsatt situasjon.

Veilederen hadde to studenter på besøk, og jeg hadde på forhånd gitt klarsignal om at de kunne få bli med i timen. De var på tredje året (av fem) i klinisk ernæringsfysiologi ved UiO, og jeg er glad for at de ble med. Veilederen min er flink, men det var gøy å kunne diskutere disse problemstillingene med noen nærmere meg i alder. Studentene var nysgjerrige, åpne og hyggelige. De klarte å kombinere den ydmyke, lærevillige holdningen man må ha i praksis, med en ro og en autoritet som man forventer at fagpersoner har. De var entusiastiske til godt kosthold generelt, og delte villig av sin kunnskap. Jeg opplevde å bli sett og hørt, og fikk flere gode tips. De var dessuten positive til det kostholdet jeg har i dag, og det opplevdes godt å få ros.

Når jeg nå skal prøve å spise mer sunne kalorier, så må jeg tenke nytt. For eksempel har jeg tidligere kuttet nøtter helt ut av kostholdet mitt, fordi de er så kaloritette. Men her i Bakvendtland er det andre regler. I dag fikk jeg tips om å spise nøtter igjen, fordi i tillegg til mye kalorier så inneholder de mange gode næringsstoffer som f.eks. sjokolade ikke inneholder. Jeg bør velge nøtter uten tilsatt salt, og fortalte at jeg er veldig glad i cashewnøtter, og den ene studenten ga meg tips om at Kiwi har cashewnøtter uten salt. Så det har jeg kjøpt nå. Omtrent ti nøtter er ca 16 gram, som er rett under 100 kalorier. Og det er godt!

Jeg nevnte også at jeg ønsker å spise mer protein, og fikk også tips om cottage cheese. Jeg er rimelig skeptisk til det, men kan tolerere det som det er blandet inn i f.eks. yoghurt eller noe annet. Men i butikken begynte jeg å sammenligne: Skyr, som jeg spiser nesten hver eneste dag, har 10g protein per 100g. Cottage cheese har bare 13g protein per 100g. Blander man ut cottage cheesen med noe annet, så ender man raskt på et proteininnhold som er nærmere/lavere enn Skyr. Og jeg elsker Skyr. Ikke var det så veldig stor forskjell i kaloriinnholdet heller. Så jeg kommer til å ignorere det rådet.

Et tredje tips var havregrynsgrøt, som jeg syns er veldig godt. Jeg har styrt unna tidligere, fordi havregryn har et relativt høyt fettinnhold og tilsvarende kaloriinnhold. Dessuten blir jeg ikke så mett av det i lengden, sammenlignet med noe med mer proteiner. Havregrynsgrøt med melk er for eksempel kjempegodt, særlig sammen med noen bær eller nøtter. Så det blir planen for mellommåltider fremover.

Det siste vi snakket om var frokost hjemme på morgenen. Primært som en måte å få inn mer sunne kalorier på i løpet av dagen. Jeg har ikke lyst på mat om morgenen, og spiser vanligvis en Skyr når jeg kommer på jobb. Jeg ble fortalt at dette i stor grad er en vanesak, og at jeg bør starte med noe jeg har lyst på. Siden jeg elsker frukt, så blir planen fremover å prøve å spise litt frukt på morgenen. Dersom det går greit, så klarer jeg kanskje å vende meg til "ordentlig" frokost sånn etter hvert.

Dette er altså Bakvendtland. Jeg føler meg ikke helt komfortabel her enda. Jeg har tross alt levd i den andre verdenen, med et stadig jag etter færre kalorier, i mange, mange år. Men jeg tror jeg kan bli vandt til dette på sikt. Bakvendtland føles ikke som et så skremmende sted lengre. Og det er mye takket være veilederen på Frisklivssentralen, og to studenter i praksis. Jeg er glad for å ha gode støttespillere i denne prosessen. Bakvendtland kan bli bra det. På sikt.

2 kommentarer:

  1. Kosthold er rare greier, mye vaner som gradvis skal endres. Jeg synes du er tøff som deler din læring med oss alle! Som evig (for) tynn så kjenner jeg igjen at mat er vrient å endre, og ofte er det motsatt av hva man tror.

    Noen nøttetips: cashew i wok! Og marokkansk mat, f.eks ris med rosiner eller frukt, kanel og nøtter, utrolig godt helt alene eller som tilbehør, eller med en kyllingfilet oppi til lunsj

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips. :)

      Jeg er jo også engstelig for å dra det for langt den andre veien igjen, altså at jeg får i meg for mye kalorier i en periode. Jobben nå er å prøve å finne en balanse.

      Slett

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)