torsdag 22. oktober 2015

Jeg kan ta på tærne mine!

Overkroppen min har alltid vært rimelig fleksibel, og det samme har leddene mine vært. Skummelt fleksibel, faktisk.

På den annen side, så har musklene i beina og ryggen min alltid hindret meg litt. Jeg har for eksempel aldri klart å stå oppreist, med rette knær, og bøye meg langt nok til å ta på tærne mine. Jeg klarte det aldri sittende på gulvet med beina frem heller. Jeg har minner om dette tilbake til ungdomsskolen, og husker at det plaget meg å ikke en gang være i nærheten av det andre klarte med letthet. Før jeg begynte på Frisklivssentralen nådde jeg ned til midt på leggen omtrent.

Jeg har ikke jobbet spesifikt med smidighet, bortsett fra tøyningsøvelsene for høyre legg som fysioterapeuten har gitt meg. Likevel klarer jeg nå å stå med rette knær og ta på tærne mine! Når kroppen er kald så går det så vidt, men i dag da jeg var varm etter trening så var det virkelig ikke noe problem. Ikke bare kan jeg ta på tærne mine, jeg kan få fingrene godt under tærne også! En enorm bedring fra tidligere i sommer, altså. Når jeg sitter med beina samlet foran meg, så når jeg fremdels ikke tærne. Men jeg er ikke så langt unna. Det blir neste mål. 

En ny runde på Tanita-vekten i dag viste forresten at jeg har gått litt opp igjen: 600 gram, men ikke alt var fett. Jeg har faktisk bygd litt muskler også.  Og jeg har visst mer vann i kroppen enn ved tidligere målinger.

Klart, med så små variasjoner så er det også vanskelig å sammenligne. Skyldes det ekstra vannet når i måneden det er, eller har det å gjøre med hva jeg har spist og drukket? Eller er målingene påvirket av at jeg denne gangen trente først og målte meg ca 30-40 min senere? De to forrige gangene trente jeg etter veiingen. Det er altså vanskelig å egentlig dra noen sikre konklusjoner, utover: Jeg har ikke gått opp alt som jeg har gått ned. Og det er jo bra. 

1 kommentar:

  1. Hurra! Gratulerer! Jeg savner kontakten med tærne mine :)

    SvarSlett