tirsdag 22. september 2015

På Tanita

Jeg fikk en kraftig forkjølelse i begynnelsen av forrige uke, og har derfor ikke fått trent. Trodde jeg endelig begynte å bli bedre, og hadde tenkt meg ivei for å trene i dag. Men ble svimmel av å bare gå på butikken, så det ble ingen trening.

Men jeg fikk gjort en ting: Jeg fikk veid meg.
Frisklivssentralen har nemlig en såkalt Tanita-vekt. Dette er en impedanse-vekt som kan måle masse kule ting i kroppen din, som andel muskelmasse og slikt. Disse vektene er noe omdiskuterte, men det er liten tvil om at de kan brukes til mitt formål: Måle utvikling på lang sikt.

Jeg skulle egentlig vært på denne vekten da jeg først begynte der for snart fire uker siden, men det skjedde ikke fordi den var på reparasjon. Men nå hadde de fått den tilbake. Hurra!

Jeg legger ved bildet her, med alle resultatene, men jeg vil trekke frem de viktigste tingene her. Jeg brukte denne for å tolke resulatene mine. Først, jeg ble målt til 168cm, ikke 169 som jeg har vært tidligere. Snodig, men ok. Den veide meg til 106,6kg, som er vesentlig bedre enn for et par måneder siden.

For kvinner så er en ideell fettprosent 21%-33%, og jeg ble målt til omtrent 52%. Som åpenbart er alt for mye, men dette er ingen overraskelse. Jeg er jo tjukk.

Den gode nyheten er at andelen fett rundt indre organer ligger på 12, og alt under 13 betyr lav risiko for hjerte- og kar-sykdommer, diabetes etc. Så det er bra.

Det ser ut til at jeg har litt for lite væske i kroppen (TBW/vekt x100 = hydrasjonsprosent. Og denne skal visstnok ligge på 45%-60% for kvinner, min er på under 35%), men jeg har målt tidligere og vet at jeg drikker omtrent nok.

Ellers er jeg relativt lik på høyre og venstre side, ingen enormt store forskjeller. Og nå har jeg en baseline, som det blir interessant å sammenligne mot i slutten av november. Hvis bare denne forkjølelsen går over, så jeg får begynt å trene igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)