søndag 30. juni 2013

Frie vekter

Inspirert av en venninne og de enorme mengdene kilo hun snakker om å løfte, så forsøkte jeg meg på frie vekter i dag. Og med "frie vekter" så mener jeg en fuckings stor stang som ALENE veier 20kg, og som hviler på et sånt stativ hvor man kan lempe på den mer vekter. Sånn som store, beefy mannfolk har over skuldrene eller løfter over hodet. Både på TV og på treningsstudioene. Dette er skummelt, fordi jeg føler meg så milevis langt unna dem. Jeg tenker at det er vanskelig, for tungt, at jeg er for tjukk og at jeg vil bli ledd av.

Men jeg vet også at trening med frie vekter, det være seg manualer eller vektstang, er bedre for kroppen enn trening på maskiner. Man må jobbe med å stabilisere vektene, som betyr at flere muskler jobber. Men kan bevege seg på den måten som fungerer best for seg, i stedet for å bli tvunget inn i en gitt bane av en maskin som trolig ikke er innstilt for deg uansett. Og det ser utrolig kult og tøft ut. Og vanskelig.

Det var ikke vanskelig. Først forsøkte jeg meg med en stang som gikk på en bane, opp og ned, og som ikke veide noe særlig i seg selv (kanskje 5kg, men ikke mer). Men det at man ikke trengte å løfte selve stanga, og at den hang fast i en vertikal bane, var jo nesten som en maskin uansett. Så etter en omgang (10 repetisjoner) med 10kg i knebøy og en ny omgang med 15kg, så tenkte jeg at 20kg kanskje ikke var så umulig likevel.

Når den ene frie vektstanga på Elixia Lillestrøm ble ledig, gikk jeg bort til den og forsøkte å løfte den. Først tok jeg knebøy med stanga på nakken, deretter forsøkte jeg meg på markløft. Selve stanga veier, som sagt, 20kg. Jeg har tatt knebøy med 10kg på nakken før, med en kortere, tynnere vektstang. Og det var jævlig. Dette var overraskende nok mye mindre jævlig. Jeg måtte jobbe for å holde den lange stanga stabilisert, og jeg klarte ikke å gå så dypt som jeg burde. Men jeg tok 10 repetisjoner. Med 20 kg. Etter å allerede ha tatt 20 repetisjoner tidligere, med den stanga i fast bane. Ok, det var litt kjipt å bare løfte rundt på en tom stang uten vekter på. Men neste gang skal jeg prøve 25kg, og kanskje 30. Jeg TRENGER ikke å ta 3 sett med 10 repetisjoner hver gang. Om jeg så vidt klarer 2-3 sett med 6 repetisjoner, så vil jeg være fornøyd med det. Det er på max. styrke at man bygger mest muskler.

Hver gang jeg tar markløft tenker jeg på at det er som å løfte tunge handleposer opp fra gulvet. Og det har jeg jo gjort masse. Markløft høres skummelt å vanskelig ut. Men å bære handleposer er noe jeg vet jeg klarer. Etter suksessen med knebøy, så lempet jeg vektstanga ned på gulvet. Jeg var smånervøs for å ikke få den opp igjen, men det var virkelig ikke et problem. Tre repetisjoner senere, og jeg innså at 20kg var for lett. Så jeg la på 5kg på hver side. Tynne, små, pingle-vekter, på den store, tjukke stanga. Tre repetisjoner til, og jeg syns fremdeles ikke det er så fryktelig vanskelig. 10kg på hver side, og vektstanga så mye mindre pinglete ut. Jeg klarte å ta tre markløft til, før lårene mine mente at jeg hadde pinet dem nok. Jeg løftet stanga opp på stativet igjen, alle 40 kiloene, og erklærte mitt første forsøk på frie vekter en suksess.

Etter en del av de andre styrkeøvelsene jeg fikk av fysioterapauten min dro jeg hjem. Jeg var strålende fornøyd og stolt av meg selv. 40kg markøft, 20kg knebøy. Og jeg kjente at dette ikke er det tyngste jeg kan løfte. Neste gang skal jeg legge på mer. Å bli positivt overrakset av hvor mye jeg klarer er utrolig motiverende. Dette er gøy! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)