torsdag 17. januar 2013

Første besøk på et annet senter

I går skulle jeg på det nyåpnede Elixia-senteret i Bjørvika. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke er spesielt kjent på den siden av sentrum, noe som ble smertelig åpenbart...

Når du står inne på Oslo S og skal til Elixia Bjørvika, så skal du altså IKKE gå over brua mot operaen. Det gjorde nemlig jeg... Og så gikk jeg tilbake igjen, fordi jeg skjønte at jeg hadde gått feil.

Deretter skal du IKKE gå ned trappa ved brua, og følge den rekken med bygg på sjøsiden. Det vil si, det kunne kanskje gått, selv om det er en omvei, men det er fryktelig mye byggearbeider der. Så du klarer ikke å gå den veien i det hele tatt, fortauet er stengt. Så hvis du går dit, så må du gjøre slik som meg: Snu og gå tilbake igjen.

Det riktige, når du er tilbake på Oslo S der du startet, er å fortsette langs spor 17 ned den gata. Da får du Elixia Bjørvika på høyre hånd relativt raskt. Jeg klarte det altså til slutt, etter å ha travet rundt i kulda i 15-20 minutter. Det virkelig flaue er at jeg hadde kart på mobilen min som jeg brukte nesten hele tiden, men med det merkelige kjøremønsteret i sentrum, GPS som ikke ville samarbeide og alt byggearbeidet, så hjalp ikke det stort.

Når du så skal derfra, og videre til Grønland, så skal du IKKE fortsette langs spor 17 vekk fra Oslo S. Du går da i retning en bru, men det er en bil-bru og ikke en gangbru. I stedet må du snu, slik jeg gjorde, og gå tilbake igjen i retning Oslo S. Rett etter å ha passert Elixia Bjørvika (igjen) vil du da se gangbrua over til Grønland. Den var altså bak deg hele tiden. Doh! Å komme seg til Grønland tok altså ikke 7-10 minutter, men nærmere 15 på grunn av at jeg gikk feil. 

Så FØR vi teller med treningen på Elixia, så hadde jeg gått i overkant av en halvtime bare på å komme meg til og fra senteret.... Og dette er et senter som er (tilsynelatende) mye enklere å komme seg til enn Elixia Colosseum. Hvertfall hvis du ikke er meg. Jeg gikk ikke veldig fort, fordi jeg bare på en tung sekk, veske og treningsbag, og det var ganske mange minusgrader ute (lungene mine liker ikke kulde). Så totalt sett tror jeg ikke det var mer enn 1-1,5km. Men det er da noe.

Elixia Bjørvika var et fint senter. Dette er det første senteret jeg har sett bortsett fra mitt vandte Elixia Colosseum, så jeg vil jo naturlig nok sammenligne alt med Colosseum. Bjørvika var nyere, med bedre plass i garderoben og generelt en mer "ny" feeling. Logisk, siden senteret er helt nyåpnet. Jeg har hørt de skal ha en gruppetime kalt "crossing" som er som spinning, men på elipsemaskiner. Jeg fant aldri noen sal for dette, bare to vanlige, "tomme" saler. Så jeg antar at det er noen kriker og kroker på Bjørvika jeg ikke har oppdaget enda.

Det er også tydelig at Bjørvika er nytt på det at det er så få folk der. Da jeg skulle se på gruppetimer på skjermen med resepsjonen ble jeg nærmest hundset av en instruktør som prøvde å få meg til å melde meg på en step time. Han hadde bare 12 påmeldte, og målet hans var 20. Han ga seg når jeg sa tydelig nok ifra at jeg ikke var interessert, men det var likevel en temmelig annerledes opplevelse enn jeg har fått på Colosseum... Der er det alltid mye folk, i hvertfall på ettermiddag/kveldstid.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å bli med på en gruppetime med Styrke&Core, men så på klokka at jeg kom til å få veldig dårlig tid til det jeg skulle rekke etterpå. Derfor gikk jeg bare 1,5km på tredemøllen i stedet. Jeg jogget ikke, bare gikk, men i relativt bra tempo. Brukte rett under 20min på å gå de 1,5 kilometerne. Totalt sett, med både treningen og veien til/fra, gikk jeg med andre ord rundt 3 kilometer i går. Og DET er jeg temmelig fornøyd med. :)

Etter å ha sagt meg fornøyd med treningen gikk jeg ned i garderoben og la med 8min i en solseng. Det var deilig, har ikke gjort det på årevis. Desverre koster det ekstra, så det blir nok ikke soling hver gang. Bjørvika har også en spaavdeling, men den er unisex. Der inne må man altså ha på seg badetøy. Jeg savnet badstuen på Colosseum, fordi den er inne i damegarderoben (antar guttene har sin egen), så der sitter folk bare på et håndkle. Syns det er mye bedre å sitte og svette uten ekstra klær på, og man slipper å huske på å ha med badetøy. Har likevel lyst til å teste ut denne Spa-avdelingen, så det blir vel til at jeg tar med meg badetøy neste gang jeg skal dit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)