fredag 5. oktober 2012

Mer vekt

Nei, ikke mer vekt på meg. Mer vekt på vektstanga! :)

Jeg var på en Elixia Power time igjen i dag. Samme instruktør som forrige gang, jeg liker henne. Hun kjente meg åpenbart igjen også, noe jeg ser på som veldig positivt. Jeg rakk ikke å varme opp før timen, men det gikk greit like vel. Etter timen brukte jeg omtrent en halvtime på å tøye ut, det var deilig. På tide å komme seg på yoga igjen snart.

 I styrke-timen denne gangen hadde jeg bestemt meg for å legge på mer vekt og ikke gjøre noen øvelser uten vekt på stanga.... Jeg klarte det nesten. På triceps-øvelsene måtte jeg ta av vektene og jobbe med bare stang. Til gjengjeld fikk jeg rettet opp teknikken min på den øvelsen, så nå er den faktisk skikkelig tung. De fleste andre i salen jobbet med de letteste vektene, så at jeg jobbet med bare stang er jeg temmelig fornøyd med.

Mageøvelsene tok jeg også mer i på, og jeg kjente at det virkelig røsket i magemusklene. Får fremdeles ikke til alt det de andre gjør, men jeg er nærmere.

På mange av de andre øvelsene doblet jeg vekten jeg brukte (!!!), altså 2,5kg på hver side (5kg+stang totalt). Rygg- og bakside lår ("roing" og "markløft") mistenker jeg at jeg gjør feil enda, fordi jeg kjenner ikke at de tar noe sted... Til tross for dobbel vekt. Typisk tegn på at jeg gjør noe galt. Vanligvis ville jeg jobbet uten vekter på biceps, men denne gangen klarte jeg den øvelsen med de letteste vektene (2,5+stang totalt).

Den store "høydaren" for meg var da jeg klarte knebøy (øvelse for forside lår) med dobbelt så mye vekt som forrige gang. Den første Power-timen min måtte jeg ta denne øvelsen med tom stang, og til og med uten stang på siste halvdel. Og jeg slet med det. Forrige gang la jeg på de letteste vektene (2,5kg+stang til sammen), det var tungt som F og jeg var så støl etterpå at jeg knapt visste hvor jeg skulle gjøre av meg (som dere husker). Denne gangen doblet jeg altså det, med 5kg vekt på stanga. Fra 0 til 5kg på tre økter, det er temmelig bra, det! :)

Lårene mine skalv skikkelig etterpå, men merkelig nok er jeg faktisk ikke så fryktelig støl nå. Kjenner at jeg har jobbet, men ikke like ille som forrige gang. Spent på hvordan de kommer til å føles i morgen.

Jeg sitter her og lurer på om den manglende stølheten er fordi jeg ikke tok i nok. Men tvert i mot: Aldri har jeg tatt i så mye. Etter et par av øvelsene var jeg svimmel og små-kvalm. Svetten randt og jeg hadde puls som om jeg løp på tredemølle. Så ingen tvil om at jeg tok i, altså!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbet! Og så artig at du har funnet en time/instruktør du trives med! Viktig det. :)

    Syns du det er lettere å bli sliten nå etter noen timer? Dvs at du kanskje presser deg selv til å bli mer sliten enn i starten? Jeg kjenner i allefall veldig godt til at jeg er litt snill med meg selv når jeg begynner med noe nytt for å ikke gå på en smell, men så blir jeg jo mer og mer sikker på hvor grensen ligger, så det er lettere å presse seg mer.

    Lykke til videre! :-D

    SvarSlett
  2. Ikke noen tvil om at jeg tør å presse meg mer når jeg vet hva jeg går til. Men jeg tror også at musklene mine tåler mer nå, så det er vel en kombinasjon.

    Er forøvrig ikke støl i lårene i det hele tatt i dag. Håper det er et tegn på at jeg har nådd dette magiske platået hvor jeg ikke blir så forferdelig støl der lengre.

    Brystmusklaturen (hvor jeg gikk fra tom stang til 2,5kg denne gangen) er der i mot veldig, veldig støl. Vondt å løfte ting og sånn.

    Kjenner det også i triceps, men bare den nederste delen av en eller annen grunn. Biceps, rygg og bakside lår/rumpe kjenner jeg ingenting i, så der må jeg åpenbart legge på mer vekt og/eller korrigere teknikken.

    Nei, jeg er ikke så gal at jeg liker å være støl (enda?), men jeg ser på stølheten som et tegn på at hvaenn jeg gjør faktisk virker.

    SvarSlett

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)