mandag 10. september 2012

Jeg kom, jeg så, jeg overvant elipsemaskinen (#7)

Trening på en søndag?!?! Jeg MÅ ha gått fra vettet.

Forrige uke trente jeg bare på mandag, så da helga kom hadde jeg dårlig samvittighet. Fredag kveld begynte jeg å merke en forkjølelse, så jeg tok det med ro på lørdag, men på søndag stappet jeg i meg et par paracett og dro på Elixia. Jeg vet ikke egentlig om det er sunt, men det føltes bra så da var det sikkert greit.

Jeg hadde tenkt å være med på en halvtimes zumba denne dagen, og varmet rolig opp på tredemølle først. Brukte 20 minutter, og med både hold i siden og noe nedsatt lungekapasitet pga forkjølelsen, så hadde jeg et svært rolig tempo. Likevel klarte jeg å gå 1,4km på 20min. Det er ikke fort, men det er bedre enn ingenting.

Jeg hadde bestemt meg for å gjøre et nytt forsøk på elipsemaskinen, etter oppvarmingen på tredemølle. Denne gangen var det, av en eller annen grunn, mye MYE lettere. Jeg aner ikke hva jeg gjorde forskjellig denne gangen? Tviler sterkt på at lårmusklene mine har blitt SÅ mye bedre så raskt. Kanskje det sto på en del motstand første gang jeg prøvde, fra den forrige personen som hadde vært på maskinen? At den bare hadde gått i pause i stedet for å bli resatt? Det er eneste forklaringen jeg finner.

Uansett så trivdes jeg faktisk på elipsemaskinen. Jeg kjørte opp cross-hva-nå.det-het (crossfit?crossamp? crossramp? noe sånt) til maks, altså 20... Ikke fordi jeg vet hva jeg gjør (for det gjør jeg altså ikke!), men fordi det så ut på diagrammet på maskinen som at flere muskelgrupper ble trent da. Jeg aner ikke, jeg. Jeg brukte ingen motstand, ja du leste det riktig: Null, niks, ingenting. Foreløpig var det skummelt nok å bruke maskinen til noe som helst, og å flytte beina er jobb nok i seg selv. Jeg ville ikke gjøre det tungt og fælt også. (Neste gang, kanskje. Lover ingenting.)

Etter ti minutter og ganske nøyaktig 1km "gått" på elipsemaskinen, så bar det ned til zumba. Jeg var jo i utgangspunktet positivt innstilt, fordi det hadde vært så gøy på mandag. Men dette var en annen instruktør (Romeo) og et HELT annet tempo. Jeg skjønner at bare folk med god kondis og en del erfaring trener på søndager. Denne instruktøren skulle også ha den påfølgende timen med Shape (eller hva-nå forferdeligheten heter), og de fleste var der for begge timene. Jeg var altså ute på veldig dypt vann. På en vanlig dag kunne jeg kanskje hengt med en kort stund, hvertfall med beina, men ikke med forkjølelse oppå alt. Jeg tror jeg var der i tre minutter etter at timen kom i gang, men det kan ha vært enda kortere. I alle tilfeller så gikk jeg ut derfra. Fort. Jeg hadde nemlig ikke SJANS til å henge med, ikke en gang i oppvarmingen.

Jeg er sta, det skal jeg ha. Jeg hadde jo bestemt meg for å trene til klokka fem, og klokka var bare fem over halv fire. Så jeg gikk tilbake til elipsemaskinen, og lekte meg med den i enda et kvarters tid. Jeg LIKER elipsemaskinen nå. Det er det første treningsapparatet jeg har klart å drømme meg bort på, og bare la kroppen jobbe uten å tenke på hva jeg gjør hele tiden (i hvertfall i korte øyeblikk av gangen).

De siste ti minuttene brukte jeg på en sittende sykkel-maskin. Da jeg fortalte om denne maskinen til gubben min, svarte han: "Så... Det vanlige folk kaller en sykkel, altså?" Nei, det er ikke det jeg mener. Er ikke SÅ uinformert (bare nesten). Dette var en maskin hvor man satt litt tilbakelent i et sete og syklet med beina forran seg (ikke under seg/nedover som på en vanlig sykkel). Aner ikke hva denne maskinen heter, men dette var en form for sykling jeg kan like. Det var nemlig ikke spesielt vondt.

Etter at jeg følte meg ferdig, gikk jeg ned i en ubrukt sal og brukte litt tid på å strekke ut. Vel inne i garderoben gikk jeg på impuls inn i badstua. Ble der en ti-minutts tid. Det var deilig.

Alt i alt er jeg svært fornøyd med egen innsats, til tross for å ha rømt ut av en zumba-time. Jeg var overvunnet min store skrekk for elipsemaskinen, prøvd ut en annen maskin jeg aldri har vært borti før og  beveget meg til sammen (med tredemølle, elipsemaskin og sittende-sykkel) anslagsvis rundt 5km. Det er bra det, for en søndag med forkjølelse! :)

2 kommentarer:

  1. Nå er det gjort, du har lært å kose deg på senter:) Bygg en vane, bli trygg og plutselig er du en slik treningsfanatiker, hehe:)

    SvarSlett
  2. Det var nok med elipsemaskinen som med det meste annet: det blir merkbart lettere for hver gang. Kroppen vil alltid protestere når man gjør noe anstrengende som man aldri har gjort før. Flott at du prøvde igjen! :)

    SvarSlett

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)