fredag 28. september 2012

Du vet du er støl når...

Du vet du er støl når du må holde seg fast i noe hver gang du skal sette deg ned. Sånn som når jeg setter meg på do, eller i sofaen. Skjønner plutselig vitsen med slike armlener/håndtak som er på handicap-toaletter... Føler meg VELDIG elegant nå, ja!

Joda, jeg trente igjen, i går. Etter 8-10 minutter med oppvarming på tredemølle, var jeg på min andre styretrenings-økt noen sinne. Enda en Power time, denne med en kvinnelig instruktør. Samme dama holdt Xycling-timen jeg flyktet fra for en tid tilbake, så jeg ble litt flau da jeg så henne, men hun så ikke ut til å kjenne meg igjen. Heldigvis.

Timen var temmelig lik den første jeg var på, men jeg var litt bedre forberedt på hva som skulle skje nå. Fant frem step-kasse, matte, vektstang, vekter og alt, kjapt og effektivt. Holder meg på de gule vektene da (1,25kg pr vekt), alt annet ser fryktelig skummelt ut.

Lårmusklene mine dirret allerede etter oppvarmingen, og armene mine er fremdeles patetisk svake. Likevel føler jeg at jeg har gjort fremskritt. Viktigst er kanskje at jeg ikke la fra meg stanga og gjorde øvelsene uten stang (eller annen vekt).

Forrige gang endte jeg jo opp med å gi opp vekter og gjøre mange øvelsene bare med egen kroppsvekt som motstand... Noe som var mer enn tungt nok det. Denne gangen pushet jeg meg litt mer, og klarte å beholde stanga på alle øvelsene. Faktisk klarte jeg også å beholde de gule vektene på stanga på NESTEN alle øvelsene. Neste gang tar jeg kaaaanskje noen tyngre vekter på et par av øvelsene. Kanskje.

Triceps- og bryst-musklatursøvelsene, der vi ligger på rygg på stepkassa, var de eneste der jeg tok av vektene og jobbet bare med stang. Jeg føler meg svært ustabil på disse liggende øvelsene, og armene mine føles som de svinger alle veier når de egentlig skal være rett opp i været. Føles det sånn for alle i begynnelsen?

På slutten av timen tipset instruktøren oss om å også ta noen "ordentlige" styrketimer, der det blir brukt tyngre vekter og ferre repetisjoner. Power trener visst musklenes utholdenhet, men gjør ikke så mye for å gjøre dem sterkere. Etter timen, og inspirert av det instruktøren hadde sagt, forsøkte jeg meg på styrkemaskinene i underetasjen av Elixia senteret. Jeg har aldri vært i nærheten av slike maskiner før, men disse var overraskende enkle å forstå. Man la ikke på vekter selv, men trykket inn en knapp for å angi graden av motstand. Jeg tok 10-15 repetisjoner på hver maskin, bare for å teste ut de ulike maskinene og se hva de gjorde for noe. Den eneste jeg ikke prøvde ut var den som jobbet forside lår. En halvtime etter Power-timen dirret lårene mine fremdeles som besatt.

Etter å ha gjort mine første, spede forsøk på å trene styrke på egenhånd, gikk jeg inn i en tom sal og tøyde ut skikkelig. Spesielt lårene ga jeg mye oppmerksomhet. Når jeg LIKE VEL er så støl i dag, så kan jeg bare tenke meg hvor forferdelig jeg hadde hatt det om jeg ikke hadde tøyd ut.

Instruktøren fortalte forresten at hun holder Core-timer hver andre lørdag som hun anbefalte på det sterkeste. Jeg snakket med henne etter timen, fordi jeg var urolig for å ikke være sterk nok til Core (jeg er jo så latterlig mye svakere enn de fleste andre på Power-timene), men hun mente jeg absolutt burde prøve. Så det vil jeg gjøre.... En gang. Bare ikke i dag. I dag er jeg støl og har det fælt. Men den førstkommende uka er det høstferie. Da håper jeg å få tid til å trene litt mer enn jeg har gjort i det siste, og forhåpentligvis prøve ut noen nye timer også.

1 kommentar:

  1. Core-timene til Sissel og Adriane er dritbra. Skrekkelige, men dritbra. Jeg tar i det jeg klarer, og ingen ser stygt på meg når jeg må ty til enklere jukseversjoner av diverse øvelser (sitte i båtstilling i mer enn to sekunder? Meg? Særlig!).

    Fysioterapeuten min fortalte meg en gang at en bra måte å styrke musklene på, er å trene med få repetisjoner på så tungt jeg klarer. 4x4 var noe han anbefalte, og det ser ut til å virke. Da legger jeg på nok vekt til at jeg bare såvidt klarer fire repetisjoner, og så kjører jeg dette i fire runder med ca 45 sekunders pause mellom hver.

    Bare rop ut hvis du vil misbruke styrkeapparatene sammen en dag. :)

    SvarSlett

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)