søndag 26. august 2012

Kjapt inn, kjapt ut (#3)

Torsdag var jeg i familieselskap hele ettermiddagen, så da ble det ingen trening. Og godt var det, for jeg var så støl etter onsdagens styrkeøkt at jeg knap visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg ble beskylt for å se ut som en haltende gås når jeg gikk, og det stemmer omtrent med hvordan jeg følte meg. På det værste klarte jeg ikke å gå ned trappetrinn uten å ha noe å holde meg fast i. Ikke klarte jeg å reise meg fra bilsetet uten drahjelp heller. Følte meg veldig kul da, altså.

Fredag var jeg fremdeles temmelig støl, men ikke lengre en halt gås. En and, kanskje, og det må jo sies å være en forbedring. Jeg dro sent fra jobb, spiste middag i byen og gjorde noen ærender. Når jeg endelig var ferdig med det, hadde bursdagsfesten jeg skulle på allerede begynt, men jeg hadde bestemt meg for at jeg SKULLE på Elixia, og ville ikke skuffe megself ved å ta den enkle løsningen og la det være. Så jeg dro dit, skiftet, gikk på tredemølle i 20 minutter, dusjet, skiftet igjen og dro. Totalt var jeg inn og ut av senteret på under tre kvarter.

Jeg er likevel temmelig fornøyd med fredagen. Det viktigste for meg nå er å få på plass rutinen med å dra til treningssenteret og bruke tid der. Om jeg bruker noen minutter eller flere timer på å trene spiller mindre rolle nå, å venne meg til ideen om at jeg skal til treningssenteret er viktigst. For ærlig talt: Det er jo ikke noe jeg er vandt til å bruke tiden min på.

Selv om det bare ble 20 minutter, så var jeg fornøyd med innsatsen min også. På de 20 minuttene (inkludert et minutt eller så med kløning for å stille inn tredemøllen og sånt), så begevet jeg meg hele 1,6km. Jeg hadde vel fem eller seks omganger med jogging innimllom, og de siste 4 jogge-øktene varte i hele 30 sekunder. Det høres kanskje ikke så mye ut, men jeg minner om at på tirsdag orket jeg bare mellom 20 og 25. Jeg tror ikke jeg har fått bedre kondis på den tiden, men jeg har kanskje blitt mer vant til tredemøllen og fått litt bedre teknikk. I følge en kalkulator jeg fant på nett, betyr det forresten at jeg holdt i snitt en hastighet på 4,8km i timen, eller 1,33 meter per sekund.

Så da vet jeg hva jeg har å slå til neste gang. :)

En av ærendene jeg gjorde tidligere på dagen var forresten å kjøpe meg min første sports-bh. Det ble en rosa, søt sak fra Nike, som jeg kjøpte på XXL. Jeg prøvde tre ulike typer (de hadde ikke verdens største utvalg i min størrelse, men jeg er imponert over at de hadde noen i det hele tatt). Jeg er jo som kjent temmlig stor, men med irriterende små pupper i forhold til størrelsen. Så en sports-bh i størrelse XL med A/B-cup ble løsningen. Fremdeles kunne jeg nok hatt enda mindre cup, men denne satt best av de jeg prøvde. Den holder ting omtrent like godt på plass som en vanlig BH, synes nå jeg, men er mer behagelig å ha på seg fordi den ikke har spiler.

Jeg tenker at det må være bedre med en slik en, enn å bruke ingen BH i det hele tatt. Onsdagens styrkeøkt gjorde jeg nemlig uten BH, fordi jeg bare hadde en med meg og ville ikke at den skulle bli gjennomsvett etter treningen. Det gikk helt fint, inkludert de åtte minuttene jeg varmet opp på tredemølle først, men hadde det vært en time med mye hopp og sprett så ville det nok vært verre. Jeg brukte i hvertfall trenings-BHen i de 20minuttene jeg var på tredemøllen på fredag, og så langt har jeg ingenting å klage på. Tror jeg. Vet jo ikke helt hvordan sånne trenings-bher egentlig er ment å sitte eller føles på. Det ordner seg, sikkert. :)

1 kommentar:

  1. Rutinen er viktigst! Helt riktig prioritering. :) Resten faller på plass etter hvert. Du er flink!

    SvarSlett

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)